دپارتمان سلامت و روان

بهداشت روانی داوطلبان امر مهمی است که در بازده و کارکرد دانش‌آموز تأثیر بسیار بزرگی دارد. معمولاً در طول دوران آموزش برای کنکور، خود آزمون کنکور محور قرار می‌گیرد، در صورتی که موارد روانی تأثیر به سزایی در نتیجه‌گیری داوطلب دارند. اگر داوطلبی به لحاظ روانی و یا جسمی شرایط مطلوبی نداشته باشد، قطعاً مطالعه اثربخشی نیز نخواهد داشت.
یکی از سنگ‌های بزرگی که سد راه موفقیت در کنکور می‌باشد، سنگ بی‌صبری و نومیدی است. بعد از مدت‌ها درس‌ خواندن، وقتی در چند قدمی موفقیت قرار داریم، نومیدی به وجودمان چنگ می‌زند و ما برای این نومیدی دلایل مختلفی می‌آوریم: «ترسیدم»، «گیج شدم»، «فراموش کردم»، «برنامه‌ها قاطی شدند»، «نمی‌توانم». اینها همه به خاطر آن است که از سرشت زندگی و طبیعت غافلیم (البته از بشر مدرن که تا به حال نه سردترین و تاریک‌ترین نقطه‌ی شب، نه زمزمه‌ی جویباران و نه تولد جانوران را از نزدیک تجربه کرده بیش از این هم انتظار نمی‌رود!) آری! اگر به ندای طبیعت گوش بسپاریم، به ما می‌گوید سرشت زندگی این است که در راه هر هدفی گام برداریم، درست قبل از به آغوش کشیدن شاهد موفقیت، همه‌چیز تیره‌ و تار به نظر می‌رسد. شاید نومیدی ما به دلیل سرشت زندگی است. شاید وقتی احساس نومیدی می‌کنیم فقط به دلیل آن‌ است که در نزدیکی هدف قرار گرفته‌ایم.

شاید باید به خود بگوییم «انگار هیچ‌چیز درست پیش‌ نمی‌رود و این می‌تواند بدین معنی باشد که بعد از تلاش‌های بسیار، بالاخره من به یک قدمی هدف رسیده‌ام.»
برای حفظ بهداشت روانی داوطلب اقدام به تشکیل واحد بهداشت دبیرستان هدف نموده‌ایم. روانشناس مدرسه در ساعات و روزهای مشخص ضمن حضور در مدرسه با دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به صورت خصوصی و گروهی ملاقات خواهد کرد و در این ملاقات‌ها انواع مشاوره‌های روحی – روانی لازم را به آنها ارائه داده و در نهایت داوطلب را برای طی کردن مسیر باقیمانده تا کنکور هدایت خواهد کرد.

در جهت فرهنگ سازی سلامت خانواده در سال چهارم اقدام به برگزاری کارگاه های سلامت خانواده با آموزش فاکتورهای اجرایی مورد نیاز والدین در منزل که کمک به آرامش بیشتر، اعتماد به نفس و انگیزه دانش آموزان می کند کرده ایم

مقالات مرتبط